دیجیتال مارکتینگ دربردارنده تمام تلاشهای بازاریابی با استفاده از دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت است.
کسبوکارها از کانالهای دیجیتالی مثل موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای دیگر برای ارتباط با مشتریان فعلی و آتی استفاده میکنند.
دیجیتال مارکتینگ در یک کلام یعنی بازاریابی با ابزارهای دیجیتال.
حالا این که وقتی دیجیتال مارکتر به مانیتور خیره شده دقیقاً چه کار میکند؟
با چه ابزارهایی سر و کله میزند؟
و چطور محصول یا خدمات میفروشد داستانی طولانی است که در ادامه توضیح دادیم.
طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد افرادی که دسترسی به اینترنت دارند قبل از هر خریدی درباره آن کالا در اینترنت جستجو میکنند.
این جستجو میتواند یک اطلاع از قیمت ساده یا تحقیق عمیق باشد.
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعهای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار میگیرد.
مطلب مرتبط: مطالبی از زبان یک دیجیتال مارکتر
بازاریابی دیجیتال شامل چه مواردی می شود؟
مجموعه همه ابزارها و فعالیتهایی است که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال (وب، اینترنت، موبایل یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار میگیرند.
شرکتها از کانالهای دیجیتالی مانند جستجوی گوگل، شبکههای اجتماعی، ایمیل و وبسایتهای خود برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود استفاده میکنند.
واقعیت این است که مردم در مقایسه با ۱۲ سال پیش، بیشتر از ۲ برابر وقت خود را بصورت آنلاین صرف میکنند.
سوای این بحث بدیهی که رسانههای دیجیتال فوقالعاده پر مخاطبند و نباید این فرصت را از دست داد.
اگر درست ببینیم، میفهمیم که شیوه تصمیم گیری مردم عوض شده است و رد آن را که بگیریم، واکنش مشتریان نسبت به حرفهایی که برندها در قالب تبلیغات و… میزنند هم تغییر پیدا کرده است!
آن ها به حرف شما خیلی کمتر از کامنتهای مردم در شبکههای اجتماعی درباره محصول یا خدمات برندتان اهمیت میدهند!
و بسیاری از موارد این چنینی که شما نباید از آن غافل شوید.
مطلب مرتبط :
5 استراتژی بازاریابی دیجیتال برای مبتدیان 2019
شاخه های دیجیتال مارکتینگ که می توان از آن ها برای تبلیغات استفاده کرد
شاخه های دیجیتال مارکتینگ که می توان از آ» ها برای تبیلغات و بازایابی در فضای آنلاین استفاده کرده به شرح زیر می باشد :
-وبسایت شما
– پستهای وبلاگتان
– کتابهای الکترونیکی
– اینفوگرافیها
– ابزارهای تعاملی (interactive tools)
– کانالهای شبکههای اجتماعی (فیسبوک، لینکداین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و …)
– بروشورهای آنلاین
– ویژگیهای خاص برندینگ شما (لوگو، فونت و …)
بازاریابی محتوا
کانتنت مارکتینگ چیست؟
کانتنت مارکتینگ عبارت است از ایجاد محتوا در زمینه با کسب و کار شما به منظور شناخته شدن برند شما و افزایش مراجعین آنلاین وبسایتتان.
بازاریابی محتوایی به معنای ایجاد و ترویج داراییهای محتوا به منظور افزایش آگاهی از برند، رشد ترافیک، ایجاد مشتریان راغب و همچنین مشتریان واقعی.
بازاریابی شبکه های اجتماعی برند و محتواتان را در کانالهای رسانههای اجتماعی تبلیغ میکند تا آگاهی از برند را بالا برده، ترافیک ایجاد کند و مشتریان راغب برای کسبوکارتان تولید نماید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
کانالهایی که میتوانید در بازاریابی رسانههای اجتماعی استفاده کنید عبارتند از:
فیسبوک
توییتر
LinkeIn
اینستاگرام
اسنپ چت
پینترست
اگر به تازگی به بسترهای اجتماعی پیوستهاید میتوانید از ابزاری مثل HubSpot برای اتصال کانالهایی مثل LinkedIn و فیسبوک در یک مکان استفاده کنید.
بدین ترتیب به راحتی میتوانید محتوا را برای کانالهای متعدد یکباره زمانبندی کنید و بر تحلیل بستر نیز نظارت کنید.
شرکتها اینستاگرامرها با تعداد زیادی فالوئینگ را استخدام میکنند تا با پست کردن یک یا چند تصویر درمورد محصولشان آنها را تبلیغ کنند.
شرکتها اکنون در مراکز کنترل اینستاگرام یا اسنپچپ مشارکت میکنند
و در آنجا اینفلوئنسری که استخدام کردهاند باید در زمان معینی (اغلب یک روز) پلتفرم رسانه اجتماعی شرکت را کنترل کند.
هدف بازاریابی بهصورت کلی فروش و برندسازی است.
حال ما در بازاریابی محتوا قصد داریم که از طریق محتوا به فروش و برندسازی برسیم.
در اولین مرحله ما باید خود محتوا آشنا شویم.
اینکه به چه چیزی میتوان محتوا گفت.
سپس باید انواع مدلهای محتوا را بشناسیم. سپس به تولید محتوا بپردازیم.
محتوا به ۴ شکل در اینترنت در دسترس است.
محتوا متنی، محتوا تصویری (عکس)، محتوا ویدیویی و محتوا صوتی.
مطلب مرتبط :
مشاور استارتاپ چیست و چگونه می توان از آن کمک گرفت ؟
آیا تبلیغات جزوی از دیجیتال مارکتینگ است ؟
تبلیغات (Advertising) را هم میتوان یکی دیگر از اجزای دیجیتال مارکتینگ درنظر گرفت.
تبلیغات هدفمند در فضای آنلاین و اینترنت میتواند مسیر توسعه کسب و کار شما را هموارتر کند.
تبلیغات در دو دسته تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising) و نیز تبلیغ مستقیم (Direct Advertising) معرفی میشوند