اگر در حال اجرا یک کمپینseo برای مشتریان هستید ، می دانید که نه تنها بازگشت به تلاش های بازاریابی شما زمان می برد ، بلکه با شروع نتایج می توانند با گذشت زمان نیز تغییرات چشمگیری داشته باشند.
شما ممکن است به طور مرتب محتوا را منتشر کنید ، بک لینک برای وب سایت خود ایجاد کنید ، و هر کار دیگری را انجام دهید که منجر به یک موفقیت در SEO می شود ، اما با این وجود این نوسانات ترافیکی رخ می دهد و گاهی اوقات می تواند مشتریان را نگران کند.
مطالب مرتبط:
SEO Analytics چیست؟
یکی از مزایای اجرای یک کمپین SEO نسبت به یک کمپین سنتی این است ک، فرض می کنیم پست الکترونیکی مستقیم ، این است که هر داده با ابزارهای مناسب ردیابی می شود و به راحتی در دسترس است.
تجزیه و تحلیل SEO فرآیند استفاده از این داده های خام و ایجاد معنا در مورد شما و مشتریانتان با معیارهای سنجش ، تجسم داده ها و خلاصه های نوشتاری است. هدف نهایی تجزیه و تحلیل این است که بتوانیم این داده ها را بگیریم و یک دید کلی بدست آوریم.
برای تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز داده های SEO از منابع مختلف ، معمولاً توصیه می شود از ابزاری استفاده کنید که به شما در انجام سریع وظایفی مانند ردیابی رتبه روزانه ، داده های بصری و گزارشگری کارآمد کمک کند تا به جای استفاده از صفحه گسترده ، وقت خود را صرف بازاریابی کنید.
به بیان ساده تر ، با تجزیه و تحلیل SEO می خواهید بفهمید دقیقاً چه چیزی کار می کند و موانع فعلی شما برای موفقیت در ترافیک و تبدیل مشتری های شما چیست.
اکنون که در مورد اینکه SEO تجزیه و تحلیل چیست و چرا برای یک کمپین بازاریابی موثر ضروری است ، بحث کردیم ، بیایید مراحل گام به گام نحوه شروع کار را بررسی کنیم.
مرحله 1: آماده شدن برای موفقیت
قبل از اینکه ما به ابزارهای SEO و تکنیک های تحلیلی بپردازیم ، بیایید قبل از شروع تجزیه و تحلیل ، ابتدا آنچه را که باید در محل خود داشته باشید بررسی کنیم قبل از شروع تجزیه و تحلیل SEO ، دو عنصر مهم وجود دارد که باید شامل آنها شود:
تصمیم گیری درباره مسئولیت هر کاری که در تجزیه و تحلیل سئو درگیر باشد ، است.
انتخاب فرکانسی که می خواهید تجزیه و تحلیل SEO خود را مرور کنید.
اختصاص نقش برای تجزیه و تحلیل SEO
حتی اگر یک تیم بازاریابی یک نفره هستید ، داشتن ایده در مورد نقش ها و مسئولیت های مختلفی که در تجزیه و تحلیل سئو وجود دارد ، بازهم مهم است.
چند مورد از مهمترین وظایف تجزیه و تحلیل SEO شامل موارد زیر است:
1.جمع آوری داده ها از منابع مختلف
2.انجام تجسم داده ها
3.تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه بینش های نوشتاری
4.تهیه و گزارش داده ها به مشتریان
این می تواند یک تحلیلگر SEO باشد که این وظایف را انجام می دهد ، یا می توانید از نرم افزار برای خودکار کردن بیشتر آن استفاده کنید ، اما به طور کلی ، می خواهید بیش از یک عضو تیم این داده ها را به طور منظم بررسی کند.
مرحله 2: تنظیم ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل SEO
اکنون که ایده ای در مورد چگونگی آماده سازی برای تجزیه و تحلیل SEO داریم ، وقت آن است که شروع به جمع آوری اطلاعات کنیم. به طور خاص ، ابزارهایی که قصد داریم در این بخش تنظیم و بررسی کنیم شامل موارد زیر هستند:
تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل
کنسول جستجوی Google
تجزیه و تحلیل آژانس
تجزیه و تحلیل Google Analytics
ابزارهای تجزیه و تحلیل بسیاری در بازار وجود دارد ، اما از آنجا که ما به طور معمول سعی در رتبه بندی در Google داریم ، تقریباً اولین قدم همیشه راه اندازی Google Analytics است. شما می توانید Google Analytics را ابزاری بدانید که به شما می گوید کسی پس از ورود به وب سایت شما چه کاری انجام می دهد. این شامل تعداد صفحاتی است که آنها بازدید کرده اند ، از کدام صفحه خارج شده اند ، در میان تعداد بی شماری از سایر داده ها.
در اینجا یک فرآیند گام به گام برای شروع کار با Google Analytics وجود دارد:
1.در google.com/analytics/ حساب ایجاد کنید یا وارد یک حساب موجود شوید.
2. ویژگی هایی را در حساب خود تنظیم کنید. یک ویژگی یا وب سایت یا برنامه شما را نشان می دهد که Analytics قصد دارد از آن داده جمع کند. برای راه اندازی یک ویژگی به سادگی بر روی “Admin” کلیک کنید و سپس بر روی “+ Create Property” در ستون Properties مانند تصویر زیر کلیک کنید:
3.در مرحله بعدی می خواهید نمای مالکیت خود را تنظیم کنید. نمای گزارش به شما امکان می دهد دیدگاه های فیلتر شده ای از داده های خود ایجاد کنید. به عنوان مثال ، می توانید برای همه داده های یک منطقه خاص فیلتر کنید. برای این کار ، شما به سادگی به “Admin” بروید و ویژگی مربوطه را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه “+ ایجاد نمایش” در ستون نمایش کلیک کنید.
4.در مرحله بعدی باید کد رهگیری Google Analytics را به وب سایت خود اضافه کنید تا بتواند داده ها را جمع آوری کند. برای انجام این کار ، بر روی “Admin” کلیک کنید و ویژگی خود را انتخاب کنید. برای پیدا کردن شناسه Google Analytics خود ، روی بخش پیگیری اطلاعات> کد رهگیری کلیک کنید. افزودن برچسب تجزیه و تحلیل به وب سایت شما از حوصله این مقاله خارج است ، اما می توانید برای اطلاعات بیشتر این مقاله را بررسی کنید.
5.اکنون که کد رهگیری را به وب سایت یا برنامه خود اضافه کرده اید ، مرحله بعدی تنظیم “اهداف” در Analytics است.
اهداف بهترین راه برای اندازه گیری وقایع مهم در وب سایت شما هستند و می توانند مواردی مانند تکمیل خرید ، جمع آوری آدرس ایمیل و غیره را شامل شوند.
درک اینکه چند نفر اهدافی را که تعیین می کنید کامل می کنند ، برای تجزیه و تحلیل SEO بسیار مهم است ، زیرا به روشنی برای ارزیابی موفقیت کمپین شما می دهد. اکنون که Google Analytics را راه اندازی کردیم ، بیایید به چند روش استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل SEO نگاهی بیندازیم.
به طور خاص ، برخی از بینش ها برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو شامل موارد زیر است:
ایجاد اهداف مرتبط با SEO:
در اینجا یک نکته از آژانس دیجیتال Avalanche Creative در مورد اهداف مرتبط با SEO آورده شده است.
یافتن صفحات با عملکرد بالا:
مشاهده منظم صفحات با عملکرد برتر به شما امکان می دهد بفهمید کدام صفحات را برای بهینه سازی اولویت بندی کنید ، یک روش مفید دیگر است. می توانید صفحات با عملکرد عالی را در صفحه اصلی Google Analytics پیدا کنید.
Google Search Console
Google Search Console (GSC) یکی دیگر از ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو مفید Google Suite است که خود را اینگونه توصیف می کند:
همانطور که قبلا ذکر شد ، Google Analytics ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل تمام ان چیزی است که بعد از کلیک بر روی وب سایت شما اتفاق می افتد است. از طرف دیگر ، GSC تجزیه و تحلیل عمیقی را در مورد همه آنچه اتفاق می افتد قبل از اینکه کسی در وب سایت شما کلیک کند (به عنوان مثال هنوز در موتور جستجو است) ارائه می دهد.
برخی از موارد استفاده برای Search Console شامل موارد زیر است:
1.تجزیه و تحلیل برداشت ها ، کلیک ها و موقعیت در جستجوی Google
2.مشخص کردن اینکه کدام سوالات افراد را به سایت شما می آورد.
3.تست قابلیت استفاده موبایل از سایت شما
4.و خیلی بیشتر
بیایید اکنون مراحل گام به گام را بررسی کنیم تا آنرا برای تجزیه و تحلیل SEO آماده و آماده کنیم. ابتدا باید به Google Search Console وارد شوید .به خاطر داشته باشید که باید با همان حسابی که برای راه اندازی Google Analytics استفاده کرده اید وارد شوید تا بتوانید این دو را همگام سازی کنید.
بیایید اکنون مراحل گام به گام را بررسی کنیم تا آنرا برای تجزیه و تحلیل SEO آماده و آماده کنیم.
1.ابتدا باید به Google Search Console وارد شوید .به خاطر داشته باشید که باید با همان حسابی که برای راه اندازی Google Analytics استفاده کرده اید وارد شوید تا بتوانید این دو را همگام سازی کنید.
2.سپس بر روی “افزودن ویژگی” کلیک کنید و از بین اضافه کردن پیشوند دامنه یا URL مانند تصویر زیر را انتخاب کنید:
3.در مرحله بعدی باید مالکیت دامنه را تأیید کنید. ما در این مقاله تأیید صحت را پوشش نخواهیم داد ، اما اگر دامنه را انتخاب کرده باشید به تأیید DNS نیاز دارد و در صورت استفاده از پیشوند URL چندین روش تأیید دیگر نیز وجود دارد.
به محض افزودن دارایی خود به GSC ، Google بلافاصله ردیابی داده های مربوط به آن را شروع می کند ، حتی اگر هنوز آن را تأیید نکرده باشید. پس از تأیید وب سایت خود ، به تمام داده هایی که آنها جمع آوری کرده اند دسترسی خواهید داشت.