شاخه های بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ شاخه‌های مختلفی دارد. با شناخت درست شاخه های دیجیتال مارکتینگ و تفکیک آنها از یکدیگر می‌توانید تیمی عالی برای کسب و کار خود بسازید و با یک برنامه دیجیتال مارکتینگ عالی شاهد پیشرفت سریع تجارت و افزایش درآمدتان باشید. در غیر این صورت با سپردن چندین مسئولیت به یک فرد که ممکن است در برخی زمینه‌ها تخصص یا تجربه کافی نداشته باشد نه تنها نتیجه نمی‌گیرید بلکه ضرر هم می‌کنید.در این مقاله به بررسی انواع شاخه های دیجیتال مارکتینگ می پردازیم.

1.بازاریابی محتوا

2.بازاریابی موتور جستجو

3.نمایش تبلیغات

4.بازاریابی موبایل

5.بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

6.بازاریابی ایمیلی

7.بازاریابی تأثیرگذار

8.بازاریابی وابسته

9.بازاریابی ویدیویی

10.بازاریابی صوتی

 

مطالب مرتبط:

ترندهای برتر دیجیتال مارکتینگ سال 2021

5 استراتژی بازاریابی دیجیتال برای مبتدیان 2019

اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer Marketing ) چیست؟

    1.1.بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا شامل ایجاد و تولید محتوای  متنی ، عکس و مدیا  است که به جای پخش پیام تبلیغاتی ، برای مخاطبان شما ارزش بیشتری ایجاد می کند. اگر در مدل B2C (تجارت به مصرف کننده) هستید ، “محتوا” می تواند به معنای پست های سوشال مدیا ، مقالات وبلاگ و فیلم های سرگرم کننده باشد. اگر در مدل B2B (تجارت به تجارت) هستید ، ممکن است بیشتر مقاله ها یا گزارش ها ، وبینارها و فیلم های آموزشی باشد.

 

  2.2. بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو به معنای این است که وقتی شخصی برند شما ، محصولات و خدمات و سایر کلمات و عبارات مرتبط  شما را جستجو می کند ، وب سایت شما در بالای نتایج ظاهر شود.نمونه بارز ان گوگل است  (اصلی ترین موتور جستجو )  Bing (اغلب روی رایانه های تجاری نصب می شود ، برای B2B بسیار مناسب است!). این برنامه شامل جستجوی ارگانیک یا طبیعی (بهینه سازی موتور جستجو یا سئو) و جستجوی پولی (پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC) و هر دو رایانه رومیزی و موبایل (و همچنین دستیارهای خانه هوشمند در این روزها است )

سئو

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو همان کاری است که شما را به اوج می رساند! این به معنای ایجاد محتوایی است که افراد به طور فعال در جستجوی آن هستند و همچنین اطمینان حاصل می کنند که این محتوا وپلت فرم هایی که در آن قرار دارد نیز از نظر فنی بهینه شده است. همه افراد باید این کار را انجام دهند ، مهم نیست که در چه شغلی یا صنعتی هستید.

PPC

پرداخت به ازای هر کلیک یا ppc ، تبلیغات جستجوی پولی است ، نمونه ی آن ، Google Adwords یا Bing Ads است. به نظر می رسد تقریباً مشابه نتایج جستجوی طبیعی است ، با این تفاوت که در بالای صفحه با یک جعبه کوچک که روی آن «تبلیغ» (AD) نوشته شده است ، ظاهر می شود. شما می توانید از طریق  کلمات کلیدی ، موقعیت جغرافیایی و جمعیتی Rank بالاتری را خریداری کنید  این امر به ویژه برای تجارت الکترونیکی و مشاغل محلی مفید است.

 

 3.3. تبلیغات محتوایی

شما می توانید بنرهای تبلیغاتی را به عنوان بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه اینترنتی تصور کنید ….

تبلیغات نمایشی ، که به عنوان آگهی ها نیز شناخته می شود ، شباهت زیادی به تبلیغات چاپی سنتی دارد که در مجلات دریافت می کنید ، با این تفاوت که آنلاین هستند و می توانید نشریات خاصی را که می دانید مخاطبان شما را می خوانند ، هدف قرار دهید. اکنون با تبلیغات برنامه ای (جایی که تبلیغات به صورت خودکار با استفاده از الگوریتم ها رزرو می شوند ، تجزیه و تحلیل و بهینه می شوند) و هدف گذاری مجدد ، بسیار پیچیده تر شده است (مانند وقتی که به یک جفت کفش در وب سایت فروشگاه بزرگ مورد علاقه خود نگاه می کنید و سپس آن کفش ها شما را در هر وب سایت دنبال می کنند).

 

 4.4.موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ تقریباً به اندازه بازاریابی دیجیتال گسترده است و با بسیاری از انواع دیگر همپوشانی دارد. این شامل انجام همه کارهایی است که روی دسکتاپ انجام می دهید اما سازگاری آن با تلفن همراه و همچنین انجام کارهای خاص تلفن همراه مانند تبلیغات درون برنامه ای ، ارسال پیام های متنی و استفاده از برنامه های پیام رسانی اجتماعی است. اگر مخاطب جوان تری را که تمام وقت خود را روی تلفن های خود می گذرانند ، بسیار مهم است.

5.5.بازاریابی در شبکه های اجتماعی

در مقایسه با کانال های تبلیغاتی دیگر مانند تلویزیون ، چاپ و حتی تبلیغات نمایش آنلاین ، رسانه های اجتماعی ابعاد جدیدی از تعامل را ایجاد کرده اند. به جای ارسال  پیام  به مخاطبان عظیم خود ، شما  می توانید با مشتریان خود به صورت واقعی تعامل داشته باشید و به صحبت های آنها گوش دهید. انواع کانال های موجود مانند فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر ، لینکدین ، ​​پینترست ، یوتیوب ، اسنپ چت  و گروه های فیس بوک  ، استوری ها و مسنجر  گرفته تا تبلیغات پولی وجود دارد. تقریباً هر شغلی باید حداقل در چند کانال اجتماعی باشد.

  6.6.بازاریابی از طریق ایمیل

ایمیل ممکن است در دنیایی که همه در آن پیام های فوری یا Snapchatting ارسال می کنند مدرسه قدیمی به نظر برسد ، اما بازاریابی از طریق ایمیل همچنان یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. به خصوص سایت های تجارت الکترونیکی و مارک های خرده فروشی با فشارهای تبلیغاتی و تخفیف های فصلی موفقیت های زیادی را کسب می کنند (فکر کنید معاملات جمعه سیاه یا روز مادر) ، در حالی که می توانید از خبرنامه های ایمیل نیز برای “پرورش” چشم اندازهای خود با دادن ارزش زیادی به آنها استفاده کنید. فراتر از فشار دادن محصولات و خدمات خود.

7.7.بازاریابی influencer

بازاریابی اینفلوئنسر شامل مشارکت با تأثیرگذاران افراد مشهور ، کارشناسان ، شخصیت های معتبر  که مخاطبان زیادی دارند می باشد. هنگامی که آنها محصول شما را برای مخاطبان خود تبلیغ می کنند ، اغلب در پلت فرم هایی مانند اینستاگرام ، اسنپ چت یا یوتیوب ، می باشد و پیروان وفادار آنها به توصیه آنها به سمت شما می آیند و از شما خرید می کنند. شما ممکن است به طور طبیعی به فکر افراد مشهور مانند  کارداشیانز یا یک بازیگر جوان باشید که به شما کمک می کند محصول شما را به مشتری های خاص بفرستد ، اما تأثیرگذاران می توانند برای B2B نیز موثر باشند . فقط این مدل تبلیغاتی  است که شما را با رهبران و صاحب نظران جدی تر و خاص تری مشارکت خواهیدداد.

 

  8.8.بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته به معنای برون سپاری به افراد یا شرکت های دیگری است که محصولات شما را در ازای دریافت پورسانت تبلیغ می کنند. این مورد به ویژه در بین وبلاگ نویسان و سایت های تجارت الکترونیکی محبوب است (یکی از بزرگترین برنامه ها Amazon Associated است). شرکت وابسته کالای شما را در وب سایت خود تبلیغ می کند و اگر مشتری از طریق آن کلیک کرد و خرید کند ، در آن صورت شرکت وابسته به طور خودکار برای هدایت آن فروش کمیسیون دریافت می کند.

  9.9.بازاریابی ویدئویی

ویدئو این روزها به عنوان ستاره نمایش است و اگر قرار باشد کاری بکنید ، احتمالاً همین است! اگر بتوانید  یک کلیپ کوتاه پر کنید با فرمت طولانی ، آموزشی یا سرگرم کننده ، از قبل ضبط شده یا پخش مستقیم ، در زمان واقعی باشد. این فقط مسئله گرفتن تبلیغ تلویزیونی و قرار دادن آنلاین آن نیست ، بلکه در عوض ، شما محتوای سفارشی را برای کانال های دیجیتال خود ایجاد می کنید.

  10.10.بازاریابی صوتی

رادیو از زمان پخش طلایی خو تا پخش تلویزیون تجاری در دهه های 1920 ، 30 و 40 ، مسیری طولانی را طی کرده است. همانطور که رادیو با تلویزیون جایگزین شد ، بیشتر مردم هنوز هر هفته رادیو گوش می دهند – به خصوص اکنون با رشد رادیو اینترنتی. شما همچنان می توانید تبلیغات رادیویی سنتی یا تبلیغات مشابه را در کانال هایی مانند Spotify انجام دهید. اما بازاریابی صوتی می تواند بسیار گسترده تر باشد ، از جمله پادکست ها و دستیارهای خانه هوشمند مانند Amazon Alexa یا Google Home.

Leave a Reply